
Šiandien žodis „nišinis", atrodo, vartojamas nuo grietinės iki kvepalų ir dažnu atveju ima prarasti savo tikrąją prasmę. Kad ir kaip įnirtingai bandome rasti sinonimą šiai sąvokai, Nosy kolekcijos kvepalus pavadinti kitaip tiesiog negalima. Begalvodami apie tinkamą sinonimą bent jau norime išsiaiškinti - kas yra tikroji nišinė parfumerija, kada ji atsirado ir kada kvepalų nebederėtų vadinti nišiniais.
Nišinė parfumerija atsirado apie 1960-uosius metus, o pirmaisiais nišinių kvepalų namais yra laikomi "L'Artisan Parfumeur", kuriuos 1976 m. Prancūzijoje įkūrė Jeanas Laporte'as. Chemiko išsilavinimą turintis Laporte'as kvepalus pradėjo kurti vidinės aistros vedamas, tačiau netrukus jo kūrybiškas ir netradicinis požiūris susilaukė dėmesio ir paskatino „L'Artisan Parfumeur“ įkūrimą.
„L'Artisan Parfumeur“ padėjo pamatus nišinės parfumerijos konceptui ir kertinėms vertybėms, kuriomis galima vadovautis ir šiandien. Daugiausia dėmesio skyrė meniškumui, netradicinėms, unikalioms kompozicijoms ir nedidelės apimties gamybai – visa tai ir skyrė nuo to meto masinės rinkos tendencijų.
Pasak parfumerijos kultūros tyrinėtojų ir parfumerių, nišiniai kvepalai paprastai pasižymi:

1. Kūrybiškumu: nišinių kvepalų kūrėjai teikia pirmenybę meninei saviraiškai, kurdami naujoviškas, nestandartines kompozicijas, pasitelkdami kvepalus kaip mediumą. Šie kvepalai dažnai pasižymi neįprastais ar retais ingredientais, sudėtingomis struktūromis ir savitais aromatais, kurie nukrypsta nuo masinės rinkos tendencijų (vidurkių). Kartais kvapas gali būti visiškai nepriimtinas, tačiau sukeliantis stiprias emocijas ir sužadinantis vaizduotę.

2. Mažesnio masto gamyba: nišiniai kvepalai gaminami mažesniais kiekiais, dažnai pasitelkiant rankų darbą, palyginti su komerciniais kvepalais, daugiau dėmesio skiriama detalėms ir kokybei. Neretai jie būna riboto leidimo arba, pavyzdžiui, jų galima įsigyti tik atrinktuose butikuose, specializuotose parduotuvėse.

3. Dėmesys kvapui, ne marketingui: skirtingai nuo dizainerių ar įžymybių kvepalų, kurių pardavimai labai priklauso nuo prekės ženklo, rinkodaros ir pakuočių, nišiniai kvepalai pirmiausia orientuoti į paties kvapo kokybę ir unikalumą. Kūrėjai dažniausiai pirmenybę teikia aromato patirčiai, o ne patrauklumui masėms.
"...If they (perfume) created with research it's not niche. Niche created with passion..." Michael Edwards, Perfume Room podcast
"...jei kvepalai sukurti pasitelkiant statistiką tai nėra niša. Nišiniai kvepalai sukurti su aistra..." Michael Edwards, Perfume Room tinklalaidėje

4. Nepriklausomi: daugelis nišinių parfumerijos namų nepriklauso dideliems kosmetikos konglomeratams ir turi kelis arba net vieną savininkus, neretai pats parfumeris ir yra prekės ženklo savininkas ir kūrėjas. Taigi parfumeriams suteikiama daugiau laisvės tyrinėti netradicines idėjas, išeiti iš nusistovėjusių standartų, nepatiriant komercinio spaudimo atskleisti išskirtinį savo braižą.

5. Tikslinė auditorija: nišiniai kvepalai dažnai skirti kvepalų entuziastams ar žinovams, kurie nori investuoti į retus ir išskirtinius kvapus. Šie vartotojai vertina išskirtinumą, meniškumą ir kvepalų istorijas. Jie nebūtinai turi mėgti kvapą, tačiau gali suprasti ir įvertinti jo konceptualumą, techninį sudėtingumą ir reikšmę. Visai kaip meno kūrinį!
Ir, visgi, yra prekės ženklų, pradėjusių savo kelionę kaip nišinės parfumerijos atstovai, tačiau praradusių šį titulą dėl to, jog buvo nupirkti didelių kosmetikos gigantų, prarado kūrybinį įdomumą dėl noro patikti visiems, pradėjo patys save kopijuoti su kvapo versijom kaip intens ar eau fraiche, arba tapo tokie populiarūs, kad rinka užsipildė jų kopijomis ir padirbiniais.
Apibendrinant galima teigti, kad nišinė parfumerija - atskiras kvepalų pramonės sektorius, kuriame požiūris į kvepalus ir jų kūrimą yra asmeniškesnis, meistriškesnis, netradicinis. Tai yra alternatyva masinės gamybos kvepalams su bevardžiais parfumeriais.
Tai kvepalai, kuriuos reiktų vertinti, visų pirma, kaip meno kūrinius, o ne higienos priemonę.
Kviečiame Jus papildyti ar pasidalinti savo mintimis komentaruose. AČIŪ!
Comentários